Hari yang dinanti…Walimatul ‘urus

Posted: December 13, 2009 in ABSARIA

Setiap perkara di dunia ini diciptakan berpasangan.baik dan buruk,syurga dan neraka,kanan dan kiri dan macam macam lagi.Namun apa yang kita cukup biasa dan bisa memikirkannya adalah apabila berbicara tentang lelaki dan pasangannya wanita.Lelaki dan wanita diciptakan untuk saling melengkapi antara satu sama lain.Ikatan ini akan menjadi halal sekiranya diikat dengan simpulan perkahwinan.Kebelakangan ini banyak isu berkenaan perkahwinan dipertengahkan di dada akhbar mahupun media elektronik.Isu mas kahwin yang mahal,isu hantaran yang berpuluh ribu dan segala kesulitan yang sebenarnya banyak khilaf faham di kalangan masyarakat.Baginda rasul penyelamat ummah,Nabi Muhammad telah pun mengajar kita cara sebenar ikatan perkahwinan seharusnya berlangsung.Paling penting yang perlu difahami,Islam tak pernah membebankan ummat.Pengamalan masyarakat kini cukup membebankan masyarakat.Mana taknya,kalau nak kahwin,kurang kurang RM 20k mesti dalam tangan.Dek kerana itu,ada yang sanggup berhutang dan bergadai harta pusaka.Semata mata mahu memperjuangkan sebuah mahligai bahagia.Masih ingat suatu ketika dulu,sampai ada yang sanggup pinjam sama ah long,yang akhirnya membebankan keuarga kedua dua belah pihak.Perlu diingatkan,mas kahwin dan hantaran adalah suatu yang berbeza.Kebiasaannya hantaran lah yang membebankan pasangan ,lebih lebih lagi di pihak lelaki.Pesan bijak pandai,jangan sampai kita melabelkan perkahwinanan itu sebagai suatu perniagaan jual beli anak.Mana tak nye,kalau yang ada Ijazah,harganya RM25k,kalu nak murah sikit,ambillah yang ada Sijil je,itupun kosnya RM 8 k,tapi serba satu.Isk isk.agaknya kalu orang dulu dulu yang tak pas darjah enam,berapa agaknya harga….hahaha.(sekadar melawak,tiada kene mengena dengan mana mana individu).Itu kes hantaran,tak kurang pula yang nak buat pilihan.Isunya,bukan pengantin yang buat pilihan ,tapi keluarga pengatin yang lebih sudu dari kuah.Bukan maksud saya keluarga tak boleh campur,tapi biarlah berpada.Kalau dah sampai jadi andartu sebab utamakan pilihan keluarga,itu aniaya namanya.’Mak tak kisah,kalu bakal menantu mak bukan doktor atau pun lawyer(ehem,ehem),ko jangan harap nak kahwin!’…masih ingat kah kita pada cerita kassim selamat? cinta terhalang dek kerana ibu yang mata duitan.Begitulah suasana hari ini.Prioriti kreteria adalah pada kualiti duniawi semata mata.Memang tak salah.Kata kata yang klise kita dengar,’takkan nak bagi anak orang makan pasir bersulam cinta,kalu tak da duit nak kawin.’…Benar ,saya akui,namun apa yang lebih penting,adalah kualiti ukhrawi harus diseimbangkan dengan kualiti duniawi.Huh,alangkah bahagianya jika segalanya begitu sempurna.Bagi diri saya yang masih mencipta dan mencari kualiti diri,hari yang dinanti….masih jauh dan belum pasti,bila tibanya hari.Namun bagi sahabat saya,Che ku nurul anas yang telah melangsungkan perkahwinannya semalam bersama seorang pendidik,Ahmad Puad Bin Nazli,Selamat pengantin Baru…Ku doakan kalian bahagia dunia dan akhirat.Bagi yang sedang membilang hari,Sahabat baikku dunia akhirat,Syahmi Mokhtar,yang juga merupakan pengarah pantai timur Orator inttelectual consultant,moga hari yang dinanti membuka segala kunci kemurahan rezeki dan kebahagian hakiki,bersama sama insan tersayang cik jamaliah yang sudah lama dinanti.Tak lupa juga pada Maisarah,rakan sekolahku yang merancang perkahwinan pada bulan 3 tahun hadapan.Moga dimudahkan urusan.Pada anda semua,paling penting adalah,kita bahagia dan membahagiakan orang lain,dengan setiap keputusan yang kita buat.Kita merancang,tuhan juga merancang,namun perancangan tuhan adalah yang terbaik.Mungkin apa yang kita suka itu sebenarnya racun pada kita,dan yang kita benci itu ,rupanya penawar buat kita.

Selamat Pengantin Baru …

12/12/2009-anas’s wedding

Syahmi dalam keadaan gembira bercerita tentang perancangan perkahwinannya,maisarah pula termenung membilang hari..Moga Kalian Berbahagia.

Persoalan: Ramai yang bercerita,katanya,orang kawin ni rezeki akan dimudahkan dan dimurahkan…kata mereka,’rezeki orang kawin’,then bila dapat anak,banyak dapat rezeki,kata diaorang pula,’ini rezeki anak’..huh,eden tak faham ,boleh jang terangkan?adakah dengan kahwin dan lahirkan anak,kita boleh melipatgandakan rezeki yang kita dapat sebelum ini?…sekadar ributkan minda.

Advertisements
Comments
  1. nuruL aiN says:

    tahniah2… setelah berlari sambil mencari-cari, AKHIRNYA jumpe jugak Absarlegal’s New World ni.. Alhamdulillah. Bertuah rase bertemu satu lagi blog yg mampu menjadi inspirasi buat diri yang kerdil ini.. heee~ seronok bace tulisan abg bob! wish to be like u, AKAN DATANG~ =)

    • absarlegal says:

      tq sis…rajin rajin le datang melawat.u still have a lot of thing to explore in urself.our journey still far,our self still have a lot of thing to be chaged.

  2. syahmi says:

    gmbr nih mmg buat jamaliah panas.. ko nih mmg nk kna saman…apepun, trima kasih sbb byk bantu aku. Thanks bro..

  3. syahmi says:

    absarlegal…tp.. gmbr ngn cerita not legally approve to publish. hish!

  4. sarah says:

    hmm..kahwin..topik yg awk suke sgt bincang kan..ish3..
    blaja pn x abis lg..da cite psl kahwin..saba la sket…

  5. fyruz says:

    ada kah kehadiran anak itu membebankan ibu bapa?

    • absarlegal says:

      hmmm…mungkin ya ,bagi mereka yang tak punya hati dan perasaan.Tapi tidak bagi mereka yang punya iman dan penghayatan maksud insan.

  6. CikJah says:

    make it easy ya.life is like a combination lock. if your goal is to find d rite number, in the rite order, so u can have anything u want

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s