Bila hati letaknya di kaki.

Posted: April 2, 2011 in ABSARIA

Lama sungguh x berkongsi rasa. Memang ini tempoh berpantang. Berpantang dek kerana tenatnya hati dan iman.Hakikat Iman adakala rendah dan adakala tinggi. Memang itulah insan .Hakikat kejadian yang penuh dengan kelemahan. Kendati pun begitu, kalau tuhan ciptakan ia nya sempurna ,tiadalah airmata yang membasahi hati yang penuh dengan noda. Kalau insan itu tiada cacat dan cela, tiada pula mutiara zikir menjernih kan duka hati dek kerana dosa.

Namun,bila hati letaknya di kaki,maka ianya akan kekal disalut dan dibalut dengan debuan noda dan kotoran dosa. Detik ini,hatiku letaknya di kaki. Martabatnya rendah dek kerana terlalu banyak menghirup dan mencicah tegahanNya. Rindu rasanya menghirup segar angin pahala. Namun ,diriku seumpama seronok dibaluti dan dikelilingi bara api yang menlingkari hati.

Ya Tuhan, bantulah hamba Mu yang lemah. Aku tahu,hakikat manusia melakar dosa,namun itu bukan lesen untuk dosa bertakhta. Aku rindu pada angin pahala. Aku sayang pada deruan ombak kebaikan dan kesucian. Namun aku tahu,semuanya menuntut pada sebuah pengorbanan. Pengorbanan yang menenggelamkan hawa dan nafsu. Semua perkara ada harganya. Aku perlu berusaha untuk membayarnya,walau dengan apa harganya,kerana aku tau ,ganjarannya adalah sebuah ketenangan.

Bila hati letaknya di kaki, kala itulah aku perlu bersujud supaya hati itu dekat dengan tempatnya yang sejati dan hakiki…

Sujudlah sementara masih ada waktu..

Comments

Leave a Reply

