Archive for October 19, 2011

Persinggahan indah…

Posted: October 19, 2011 in ABSARIA

Salam absarians..saat tangan meronta mahu menari di papan kekunci,otak seakan kehabisan bendalir untuk diperah supaya idea terhasil. Cuma apa yang didesak dek hati yang suka berkata kata adalah perkongsian cerita tentang biah di tempat diri ini singgah tumpang berteduh buat seketika.Hampir seminggu bumbung dan lantai Institusi Pengajian Islam Terengganu,yang merupakan sebuah pondok maahad menjadi tempat ku bernaung. Banyak cerita di sebalik cerita ini. Cuma apa yang dilonjak dek jiwa yang sedang meronta,mahu sampaikan berita tentang tenang nya jiwa tatkala diri berlabuh di sini. Benar ,tuhan itu memberi apa yang kita perlu. Saat diri sedang tenggelam dalam arus keributan dunia,dicampakkan aku ke suatu pelusuk dunia untuk berkongsi ilmu perdebatan dengan beberapa orang hafizah yang mahu belajar tentang seni perdebatan ini.

Antara babak menarik kisah persinggahan ini,banyak ilmu dilakar di celah kehijauan potret maahad ini.Aku dikelilingi insan berjubah berserban dan bertudung labuh.Benar,aku seronok ,tenang dan sangat mengujakan.solat berjemaah dan tazkiratulnafsi sentiasa menjadi makanan memenuhkan perut rohani .Merdu suara alunan kitab suci quran sentiasa kedengaran memecah kesunyian.Muamalat berlangsung tanpa ada percampuran noda dan nafsu. Senyuman bersilih dan sapaan salam menjadi nadi insan disini.

Babak kemuncak,aku berdepan dengan sang menjalar si tedung hitam yang berdiri mendengus beberapa tapak sahaja. Seolah olah memberi tazkirah bahawa malaikat maut sentiasa menjengah.Berdiri bulu roma ,terhenti nafas ku seketika. Benar,sangat menginsafkan. Aku mungkin pergi sebelum sempat meklaksanakan janji. Aku mungkin sudah tiada sebelum sempat memadamkan dosa. Namun tuhan lebih tahu,aku masih diberi ruang untuk berjuang. Syukur pada Mu tuhan.

Kini fokusku pada perkongsian ilmu perdebatan dengan para ustazah di maahad ini. Biar ku bermandi tenang seketika dari segala basah keresahan yang bakal tiba. Moga sejuknya tenang itu sentiasa dirasai tatkala sudah sampai dikota.