Mengharaplah Pada Yang Sudi

Posted: September 18, 2014 in ABSARIA

Salam dan selamat pagi Absarians. Long time no see ..hehe.. da abes raya sampai nak raya balik kan..anyway, absar harapkan semuanya masih kekal bersemangat membangunkan diri. Perlu diingat, Life too short to regret! so ..Just Do It!.. Buat sajorh..sementara masih bernafas.

Entry ringkas kali ini tajuknye senada dan klise sahaja. Mengharaplah pada yang sudi. Tagline ini bukan suatu yang baru. Namun telah dikhabarkan dalam ratusan versi penulisan yang dinukilkan oleh jutaan jiwa yang memahami melalui kacamata yang berbeza.

Bagi yang sedang bercinta dan sedang mencari cinta, fahami erti kata ini sedalamnya. Bagi Absar, cinta ini mudah. Aku suka dan kau suka. Aku sedia percaya kamu dan kamu sedia percaya aku. Aku sudi dan kau pun sudi. Maka ini lah menggambarkan ayat ‘Mengharaplah pada yang sudi’. Usah ditangisi pada yang tak mahu memberi. usah diingat-ingat pada yang tak menghargai.Percayalah,pasti ada yang sudi. Absar sudah melalui. Cuma masa dan orangnya mungkin belum tiba. Teruslah sabar menanti.

Bagi yang sedang mencari rezeki, mengharaplah pada yang sudi. Absar pernah diajar teknik ‘target the rejection’. Maknanya kita mensasarkan penolakkan. Manusia sering takut dengan penolakan,walhal ianya sebahagian daripada kehidupan. Jangan takut ditolak,kerana melalui penolakan lah kita menghargai sebuah penerimaan. Tunggu dan terus berusaha mencari yang sudi. Mengharaplah pada yang sudi. Jangan bersedih andai ditolak,jangan berduka tatkala tidak diterima. Pesan tuhan dalam Al Quran, mungkin apa yang kamu mahu itu tidak baik untuk kamu dan mungkin apa yang kamu tidak mahu itu sebenarnya sangat kamu perlu. Justeru , mengharaplah pada yang sudi,jangan dinanti pada yang tidak mahu memberi hatinya.

Buat sang pencinta mahupun yang berkerjaya, pendek kata jangan berduka kalau tidak diterima, Janji tuhan itu pasti. Dia takkan benarkan hambaNya berduka. Segala kententua sudah dirancangNya. Hanya mahu melatih kita sabar dengan dugaanNya. Mengharaplah pada yang sudi. usah dipandang mahupun dinanti pada mereka yang tak pasti mahupun tak sudi.Hal ini akan elakkan diri kamu berkecil hati dan lari dari fokus menguatkan diri. Selamat Maju Jaya. Gembira lah wahai Jiwa.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s