Pakai otak untuk bina otak (1)

Posted: October 25, 2012 in ABSARIA

Salam Absarians. Entry Absar kali ini sedikit  ke arah pembinaan diri. Hakikat kehidupan kita perlu untuk punya sandaran dalam membina kehidupan yang kukuh. Isunya,pada apakah sandaran itu dibuat. Ada sesetengah kita menyandarkan kehidupannya berpandukan kepada kehidupan orang lain. Nama yang lebih senang difahami adalah ‘mentoring’. Mentoring ini adalah konsep bagaimana seseorang itu membina dirinya berpandukan mentor nya.Andai pemikiran albert einstein yang dipakai,maka keseluruhan hidupnya akan dinyalakan dengan api kehidupan Elbert Einstein.Cahaya yang keluar juga akan memancarkan cara dan gaya albert einstein di tambah dengan sedikit gaya asli pemakainya. Lawan kepada ‘mentoring’ adalah ‘monitoring’.

‘Monitoring’ adalah gaya untuk pemikir yang menyandarkan pemikiran atas pemikirannya sendiri. Dia berfikir bila berdepan dengan masalah,dan mencari penyeslesaian dengan akalnya sendiri. Berbeza dengan ‘mentoring’ ,golongan ‘monitoring’ suka bertindak dengan keputusan yang dicapai hasil daripada pemikirannya dan bukan melihat kepada pengalaman yang telah dilalui oleh orang lain seperti yang dibuat oleh golongan ‘mentoring’.

Absar ingin cadangan kan kepada absarians, jalan yang terbaik untuk kita bina pemikiran kita adalah dengan menggabungkan cara ‘mentoring’ dan ‘monitoring’. Kita mencipta diri kita dengan melihat pengalaman atau cara dan gaya yang telah dilalui oleh orang lain(tentunya cara dan gaya mereka yang sudah mengecapai kejayaan) dan juga memikirkan dengan cara ‘monitoring’ dalam mencari gaya yang Asli dari diri kita sendiri.

Maka ,pemikiran yang disandarkan atas pemikiran orang lain ( atau pakai otak untuk bina otak) digandingkan dengan pemikiran dan gaya sendiri bakal melahirkan Individu yang stabil dan bakal mencipta kejayaan. Ambillah pengalaman orang lain dalam mencipta kejayaan dan ciptalah kejayaan dengan cara kita sendiri. Ambillah gaya ‘mentoring’ untuk mengetahui teknik teknik kejayaan dan binalah teknik kejayaan sendiri melalui kaedah ‘monitoring’.. Tunggu siri ke 2. InsyaAllah.

P/s : Salam Aidiladha..Terus berjuang dan berkorban serta bersedia untuk terkorban dalam pengorbanan.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s