berlari ke awan

Posted: September 21, 2012 in ABSARIA

Salam september.: ) Kehidupan ini perlu terus diloloskan. Bagi yang mencari dunia,teruslah  berlari menjinjing beg dunianya. Bagi yang merindui akhirat,teruslah bergerak menggalas beg akhirat.Namun bagi yang bijak,beg dunia dijinjing,beg akhirat tak lupa digalas.Biarpun dilihat berat,namun itu usaha yang paling wajar dibuat.Wassotiyah anjuran agama. Kesederhanaan dan keseimbangan perlu sentiasa didepankan bagi mencapai matlamat muslim sejati.Entry kali ini bunyinya klise.Pernah juga tajuk ini dijadikan tajuk sebuah filem yang dibintangi oleh lagenda Rosyam Nor.” Berlari Ke awan”. Ia terlintas di kotak fikiran Absar saat menganalisis beberapa perkara yang berlaku sepanjang minggu ini. Kita perlu terus berlari. Tidak kiralah tinggi mana harapan kehidupan ,jangan biarkan diri ketinggalan. Andai penat berhentilah sebentar,namun berhentinya mengumpul tenaga. kenapa yea tidak mahu ketinggalan? Absar masih belum jumpa jawapan yang bisa buat absar berpuas hati.Mungkin anda ada . Namun yang absar tahu,selain perlu terus berlari demi memenuhi kehidupan,kita perlu sedar,yang dunia ini kejam. Tak bermata untuk menilai tata susila,tak bertelinga untuk mendengar manisnya bicara,dan tak berotak untuk memikirkan apakah baik atau jahat golongan yang berjalan di atasnya.Apa yang diangkat di dunia,siapa yang punya darjat dan harta dialah yang akan jadi raja.

Tapi,masih ada persoalan. Kenapa perlu jadi raja? Jawapan mudah absar,raja lawannya hamba. Tahukah kamu apa maksud ‘Hamba’? Kastanya hina,dimaki dan dicerca,hidup hanya melukut di tepi gantang. terikat dengan tuan , hidup hanya memenuhi kehendak dan kehidupan orang.Tiada bangga apa lagi dibanggakan.Maka,apakah kehidupan yang tiada kebanggaan ini yang kita mahukan? Kenapa manusia boleh jadi hamba? kerana mereka tidak mahu terus berlari. Mereka lebih selesa untuk berhenti dan berpuas hati dengan apa yang dimiliki. Hidupnya hanya memenuhi hari,bukan memenuhi hajat jiwa yang tinggi. Hidupnya hanya menghiasi bumi,bukan menjadi paksi kehebatan duniawi. Maka apa perlunya mereka berlari andai mereka tidak punya sebab dan keperluan.

Seterusnya,buatlah pilihan anda.Kerana kehidupan ini perihalnya membuat pilihan. Kejayaan atau terus dengan kegagalan,Berlari atau pilih sahaja berhenti. Akhirnya memilih untuk  menjadi raja atau hamba. Sememangnya akan penat.Setiap perkara ada harganya,namun setiap usaha akan ada hasilnya. Berlari dan terus berlari. Walau apa yang terjadi ,berlari lah tanpa henti : ) ayuh kita berlari ke awan. Jumpa anda di puncak.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s