Hanya kerana ingin tahu

Posted: September 12, 2012 in ABSARIA

Salam absarians. Entry ringkas kali ini tajuknya semacam tajuk lagu. Namun ,inilah nadi kepada kebanyakan kehidupan manusia. Di samping mempunyai naluri sebagai seorang manusia,atau kita panggil ia fitrah,kita juga punya rasa ingin tahu atau dengan bahasa lain nya  inkuiri yang tinggi. Bermula hanya kerana ingin tahu,manusia mula mencuba itu dan ini.

Sebab itulah terkadang,bila ditanya orang  atau  bermonolog dalaman, kenapa aku lakukan ini dan itu? Jawapan yang tinggal hanyalah ‘Hanya kerana ingin tahu’. Pelbagai perkara yang dicuba hanyalah ‘hanya kerana ingin tahu’. Hari ini absar terjumpa dengan ramai manusia, yang melakukan suatu perkara ‘hanya kerana ingin tahu’. Namun silapnya mereka, membeli dan  memenuhi rasa ingin tahu,dengan harga sebuah rasa cinta yang tulus dan muluk dan juga dengan harga sebuah perhubungan yang ikhlas dari yang mukhlis. Sekali lagi bila ditanya,kenapa kalian lakukan ini dan itu? Jawapan yang ada, ‘Hanya kerana ingin tahu’.

Pesanan absar buat anda dan diri sendiri,pastikan harga ‘hanya kerana ingin tahu’, tidak semahal harga cinta sejati yang mungkin menjadi api penyinar kepada sebuah benua kehidupan yang bahagia. Jangan gadaikan sesuatu untuk sesuatu yang jauh lebih bernilai. Sebagai manusia yang berakal sempurna,nilailah sesuatu dengan bijaksana.Sebelum ‘hanya kerana ingin tahu’ menjadi teman setia,meninggalkan semua insan yang hadir dalam diri kalian,yang hadirnya ‘hanya kerana mahu memberitahu’.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s