Bara Baru yang sedang di Buru.

Posted: June 30, 2011 in ABSAHAN

Bercakap soal bara,tergambar kepanasan dan kesakitan tatkala mengenggam nya. Pesan bijak pandai,’ Genggam bara api biar sampai jadi arang’. Falsafahnya,buat lah sesuatu kerja itu walau sangat sukar dan susah,biar sampai selesaikan dengan baik. Bercerita pula tentang Bara Baru Yang diburu, aku kini sedang serius dalam mendidik diri menjadi pendidik dan dan penyuntik semangat buat diri dan masyarakat sekitar. Benar,ini memang antara yang ku cita cita kan. Namun,sepanjang berlangsungnya sesi pembelajaran dang pengajaran, setiap apa yang ku kata itu diuji dan diuji. Benar kata seorang teman,’Kita diuji pada apa yang kita katakan ,untuk melihat sama kah apa yang dikata dengan apa yang dikota. Aku akui,terkadang diri lemah mengotakan apa yang dikata. Diri mudah berkata tanpa mengota. Namun lumrah manusia,perlu terus belajar mengelak dan memahami tipu daya syaitan yang tak pernah penat dan putus asa,menipu daya ummat muhammad.

Begitulah,bara baru yang sedang diburu. Bara baru ini adalah keseronokan dalam bergaul dengan masyarakat dan menyampaikan apa yang telah ku pelajari di institusi satu ketika dahulu. Bukan sekadar apa yang berada dalam silibus,namun apa yang diajar dalam subjek kehidupan di kampus juga sangat berharga. Buat sahabat yang masih di alam universiti,belajar lah erti menjadi seorang manusia yang versatile dan pelbagai. Kalian sangat diperlukan di dunia luar. Masyarakat sangat menagih perhatian dan pimpinan kalian. Jangan sekadar fokusnya pada buku dan nota,tapi juga pada fikir dan akal untuk ilmu mendekati ummati.

Benar,aku seronok dengan bara baru ini dan akan terus ku burui sampai bara itu dapat menyemarakkan api perjuangan sebuah kehidupan dan akhirnya menyalakan pelita pelita baru yang sedang belajar mengenal dunia. Doakan aku wahai kalian,agar bara baru yang diburu,boleh terus memberi cahaya pada yang sedang gelap gulita termasuk diri si penggenggam bara.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s