Thanks..for a good lesson.

Posted: June 14, 2011 in ABSAHAN

Cerita perihal debat,memang ia merupakan antara cinta pertama ku.Di sini lah aku belajar tenatang dunia dan keperibadian ku. Namun harga nya bukan murah. Luka dan torehan dalam yang menghiasi perjalanan dunia debat sentiasa menjadi teman tatkala diri berjuang memperbaiki diri. Awal perjuangan memang terasa berseorangan. Belajar hanya dari pengalaman yang belum tentu betul tak tentu jua ia salah. Namun aku tak berhenti. Biar ramai yang menggesa dan menduga.” Berhentilah,ko dah lama sangat dalam debat”. Kata kata begini antara perhiasan dalam rumah cabaran dan rintangan di dunia perdebatan. Namun aku nekad untuk tidak berhenti.Biar perjalanan ku tanpa Piala Iringan atau puji pujian,aku tidak pernah kisah walau sesekali hati tersentuh sayu,cepat cepat aku pujuk agar ia tidak beku dek sejuk nya merajuk.

Hari ini,bangga melihat mereka berdiri di pentas. Aku kira,ia kegembiraan terbesar sejarah debat ku. Biar bukan aku yang berada di pentas akhir,yang tak pernah aku pijak semasa aku masih berjuang,namun ia ibarat pengubat segala luka dan torehan dalam yang aku terima suatu ketika dulu. Ku kira ini satu permulaan.Benar,aku gembira,buat mereka.

Namun mungkin sudah lumrah. Dalam suka akan ada duka. Aku dianggap pemusnah jalan kejayaan. Penyebab terbantut nye sebuah pengorbanan. Biar mata sedang banjir dengan kejernihan ,hati ketawa sambil berkata,’ apa mereka fikir aku mahu musnah kan segala yang aku bina?’. Lagi menyakitkan ,hinaan dan torehan dalam datang dari insan yang sangat aku sayang. Benar,tak pernah ada rasa sebegitu pada orang lain. Tapi tak mengapa. itu habuan untuk ku. Thanks..a good lesson for me.

Aku punya penjelasan tersendiri yang tak perlu  untuk ku jelaskan pada kamu yang tak mahu memahami. Mungkin benar aku terlalu takut untuk membiarkan burung itu terbang kerana melihat lagak dan gayanya yang belum betul betul pandai terbang. Namun aku jua lupa,biar hujan mahupun ribut diluar sana, itulah sebenarnya yang membuatkan si burung jadi gagah dan hebat.Aku berjanji, sangkar itu ku buka seluasnya. Terbanglah,mengikut gaya dan aksi mu tersendiri.Tak kan ku berpaling lagi pada sangkar yang lama.

Buat semua,maaf kiranya sangka mu aku penyebab terhenti kejayaan yang aku sendiri dambakan. Maaf kiranya sangka mu aku punca terbantutnya pengorbanan dari insan yang aku jua dambakan pengorbanannya. dan maaf kiranya kau sangka aku yang bukan sesiapa ini faktor kepada berlaku nya kegagalan dalam pondok yang aku mimpikan kegemilangannya. Hingga saat ini,aku masih buntu dan termanggu,kenapa ya aku diuji sebegini…walau bagaimana pun..Thanks..for a good lesson.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s