Puas Kah Kita dengan Kepuasan ?

Posted: February 26, 2011 in ABSARIA

Saat ku tarpaku di depan komputer ini ,di sana ada seseorang yang tersenyum menatap komputernya…Senyumnya PUAS. Aku juga turut tersenyum melihat gelagatnya. Cuma yang membezakan senyuman kami berdua adalah KEPUASAN. Aku pasti,apa yang dilakukan oleh nya adalah sesuatu yang memberi kepuasan kepadanya. Kepuasan itu akhirnya terpancar pada senyuman yang membariskan barisan gigi yang putih dan menyepetkan matanya yang sedia sepet : )

Aku hampir tergelak melihat telatahnya. Tapi aku juga cemburu,walaupun dia seolah hanya dalam dunianya, tak mengendahkan sesiapa disekelilingnya, tapi dia tahu, apa yang dia mahu. Paling tidak ,untuk KEPUASAN diri sendiri. Matanya tak berganjak dari komputernya, anggota badannya seolah melompat dan menari kegembiraan bergandingan dalam satu helaan KEPUASAN. Entah,aku masih belum menjawab teka teki itu. Apa agaknya yang disenyumkan oleh nya.

Em, pedulikan tentang apa yang disenyumkan. Aku hanya mahu berbicara soal ‘KEPUASAN’. Setiap orang ada cara mendapatkan KEPUASAN mereka sendiri. Apa,bagaimana dan kenapa…itu persoalan yang hanya diri yang PUAS mampu menjawabnya.

Terkadang ada yang PUAS bila melihat senyuman gembira orang lain,biarpun hatinya terluka. Terkadang ada juga yang tersenyum PUAS Pmelihat air mata kepayahan dan kesusahan orang di sekelilingnya. Hmm, MANUSIA..hatinya pelbagai,akal dan iman juga berbeza.

Aku pula..PUAS… bila melihat orang lain PUAS. Terkadang terjadi juga,tidak PUAS bila melihat orang lain PUAS. Dengki,cemburu..mazmumah yang sukar dicantas. Apapun aku juga MANUSIA..tidak pernah lekang dari salah dan dosa.

Berbicara soal KEPUASAN, helaan nafas yang panjang setiap kali KEPUASAN singgah . Hati terasa lapang,dada terasa tenang. Sejenak berfikir,pernah kah hati ini PUAS dengan KEPUASAN? Sekali lagi teka teki ini hanya akan terjawab pada diri yang bertanya. Terpulanglah…Ya,terpulang pada diri dan matlamat individu. Apakah yang dicapai itu sebenarnya apa yang dicari? Adakah ia sebenarnya KEPUASAN hakiki? Atau ia sekadar Ilusi dan mimpi bagi menyedapkan Hati?

PUAS….Aku PUAS menulis namun terus menulis. Walaupun isi nya terkadang kontang,namu itu satu KEPUASAN.

Aku PUAS berdebat namun terus berdebat. Walau terkadang tiada apa pun yang menarik pada hujah dan jerit mehnah dalam debat ku, tapi itulah KEPUASAN ku…

Aku juga PUAS mencintai namun terus mencintai,walau tak pernah cinta itu berpaksi dan menjadi wangian dalam diri,tetapi , itulah KEPUASAN buat diriku.

Dan aku sememangnya PUAS mencari namun terus mencari. Kerana aku sedar dalam diri ini tidak perlu ada ‘noktah berhenti’ dalam sebuah pencarian. walupun terkadang aku hilang dan sesat dalam musafir pencarianku,tentang apakah sebenarnya yang aku cari…

KEPUASAN..Cari lah sementara kita masih belum PUAS memiliki KEPUASAN..

Benarkah kita pernah PUAS ?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s