‘makan katak’ dan ‘makan gajah’

Posted: February 9, 2011 in ABSARIA

Salam Absarians…sudah lama absar mahu berkongsi dengan kalian berkenaan makan makan ini.Entry makan makan ini absar dapat ilham daripada sebuah buku karya Brian Tracy seorang pakar motivasi yang bertajuk ‘Eat the frog’. Maknanya,ia bukan idea asal absar.Namun,absar kira baik untu absar dan absarians sebagai motivasi dan untuk dijadikan penambah baikan dalam diri semua.

Apa yang ingin disampaikan penulis melalui penulisannya? Apa yang digambarkan sebagai ‘makan katak’ dan ‘makan gajah’ ? Aneh bunyinya bukan? Perkara ‘katak’ dan ‘gajah’ merupakan metafora yang digunakan oleh Brian Tracy bagi menggambarkan bentuk kerja atau permasalahan yang dihadapi oleh kita. ‘Katak‘ adalah masalah atau kerja yang kecil,namun perlukan usaha yang komited dalam menyeslesaikannya.Maklumlah,sifatnya yang suka melompat lompat,kulitnya yang licin dan ada juga yang menggelikan. ‘Gajah’ pula adalah andaian kepada masalah atau kerja  besar dan rumit.

Jadi,penulis telah menyarankan kita agar ‘makan katak’ secepat mungkin.Maknanya,kita tau andai dibiar katak menjadi banyak,katak katak itu akan memenuhi bilik dan ia akan melompat lompat dan menyusahkan kita di akhirnya. Cara yang disarankan oleh penulis adalah ,cari mana mana katak yang masih ada dalam bilik itu,dan makan lah ia walau segeli mana pun kita pada katak.Gambar kan kesan seandainya dibiarkan katak itu terus bermaharaja lela dan akhirnya,kita hanya akan mampu melihat katak katak itu menguasai ruang bilik kita(ruang kehidupan kita) . Kesan akhirnya,kita tidak akan bebas dan akhirnya kemurungan dikelilingi oleh katak katak .

Tuntas,ayuh kita ambil pendekatan ini,agar kita boleh urus masalah dan kerja semaksima mungkin dan tidak membiarkan masalah atau kerja ini ditangguhkan.

‘Ah,nanti lah dulu..’, ’emm,rehat la kejap,nanti buat lagi kerja ni’, dan mungkin’ Ala,kecil je masalah ni,nanti aku setelkan’, merupakan dialog dan monolog sang pencinta katak. Kita memang suka bertangguh. Maka absar menyeru diri absar dan absarians sendiri, mari kita ubah gaya hidup,cari masalah dan kerja kecil yang belum selesai,kerana kita ada ‘gajah’ yang perlu diselesaikan.

Makan Gajah’ absar akan ceritakan pada entry akan datang. MAri kita ubah satu persatu perkara perkara yang negatif ini,kerana kit amahu menjadi golongan yang kuat dan berjaya. Allah berpesan yang Dia lebih mencintai Mu’min yang kuat dan berjaya… Moga usaha memperbaiki diri ini mendapat pertolongan dari Nya.. Insya Allah..

P/s : Tunggu ek..nanti kita sama sama ‘makan gajah’ pula… : )

Jangan Biarkan ‘Katak’ menguasai diri kita ..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s