Pondok itu kurasakan kian sepi…

Posted: January 5, 2011 in ABSARIA

Pondok usang tempat kuberteduh selama hampir 6 tahun lebih,telah menjadikan aku lebih dewasa mengenal dunia. Pondok usang itu tempat aku kenal erti mencabar diri,sedih ,pahit merasa hina, rendah diri dan pelbagai mehnah yang menjadikan aku lebih kuat daripada sepatutnya.Tidak kurang juga dengan merasa manisnya persahabatan sehingga aku mampu angkat martabatnya pada hubungan persaudaraan yang bisa aku kenang manisnya sampai akhir hayat ku.

Benar, pondok usang ini juga telah menjadi tempat berteduh ramai orang,dan aku kira,aku penghuninya paling lama di situ. Suka duka ,gelak dan tawa,semua aku lihat dan rasa. Namun kebelakangan ini,pondok itu kurasakan kian sepi.

Benar,aku sedih…sedih kerana kebimbangan dek masa yang tidak lama,untukku terus berada di pondok ini. Aku cukup sayang pada pondok usang ini.Biar kata mencaci,biar mata menjeling dan biar lah mulut banyak mencemuh,aku tidak pernah pedulikan kerna aku tau,pondok ini cukup berharga. Sedih juga bila melihat,warganya kian renggang hubungannya, adik baru rapuh pegangannya, dan ibu baru buat pondok ini,masih ku tunggu ‘kemunculannya’… Buat ibu baru, tidak banyak yang aku harapkan.Cuma kembalikan sirna ceria dalam pondok usang ini,supaya aku mampu berjalan keluar,dengan senyuman manis dan bangga untuk ku khabarkan pada dunia,aku penumpang di pondok usang itu.Cuma bagiku,kau belum ‘muncul’.

Bagiku,aku telah melakukan sehabis daya untukku pertahankan pondok ini,bagi adik adik baru menumpang teduh,belajar perkara yang pernah aku belajar. Aku bukan hasil yang hebat,aku bukan sesiapa,dan aku tahu di mana  letaknya diriku,tapi aku tahu, suatu ketika,pasti ada permata yang sinarnya cukup untuk menyedarkan semua insan,bahawa pondok ini juga ,mampu setanding dengan pondok pondok yang lain.

Doaku cuma satu,pondok ku kembali ‘ceria’…

Doaku buat pondok usang,

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s