Bengkok Itu Tanda Berdaulat.

Posted: May 30, 2010 in ABSARIA

Bila berbicara soal ‘bengkok’,pelbagai gambaran terpapar di minda.Pernah di awal penglibatan dalam dunia perdebatan,pesan rakan yang lain,jangan terikut sangat dengan budaya bengkok yang wujud dalam dunia ini.Di kampus juga tak kurang hebatnya budaya ini.Bahkan saya punya kawan yang sudah lama berkecimpung dalam bidang bengkok membengkok.Memang tak dinafikan,ada yang dah ditentukan,namun yang ramainya,yang sendiri menentukan,dan ramai yang sukakan,dirinya dilabel bengkok.Bengkok ini dengan kata lainnya si lembut lah.Nyah ,knot,mak dan macam macam lagi gelaran yang mereka bagi.Lepas tu mulalah dengan gelaran diva atau panggilan manja mereka.Bapak bagi nama Syah,ditukar namanya sherry.Mak bagi namanya khalil ,seronok pula dipanggil kelly.Tapi persoalannya,adakah itu tanda nya daulat,terutama bagi seorang lelaki?? Pastinya tidak.

Isu nya adalah idea dari Tun Mahathir,Ikon Minda Moden Asia ini memberi komen kepada usaha kerajaan dalam menyelesaikan isu Malaysia – Singapura.Pertemuan PM Malaysia dengan pimpinan Singapura baru baru ini banyak selesaikan isu dan konflik antara dua negara ini.Namun kata Tun,isu jambatan bengkok ini masih belum terurai kusutnya.Justeru beliau menyatakan bahawa kerajaan Malaysia perlu meneruskan pembinaan jambatan bengkok ini kerana ia adalah lambang kedaulatan negara.Daulat itu terletak apabila negara tidak dipengaruhi oleh mana mana pihak luar dan tanda kita tidak dipatung patung kan oleh pihak pihak yang sentiasa dengki dengan kemajuan Malaysia.Saya bersetuju dengan Tun.Namun saya percaya pimpinan sekarang juga sentiasa memikirkan kedaulatan negara ini yang akan terus dijaga generasi demi generasi.Sebagai rakyat kita perlu menyokong usaha yang dikira baik,menegur tindakan yang menjatuhkan maruah negara.Kalau sokong sentiasa pun tak betul jugak.Itu namanya mengipas.(huhuhu).Justeru,ayuh bersama jaga kedaulatan ini agar kita boleh terus bersama membangunkan dunia bagi menjana akhirat.

P/s: Pada yang dah bengkok ,ayuh lah kembali ke jalan yang lurus.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s