Archive for May 30, 2010

Bengkok Itu Tanda Berdaulat.

Posted: May 30, 2010 in ABSARIA

Bila berbicara soal ‘bengkok’,pelbagai gambaran terpapar di minda.Pernah di awal penglibatan dalam dunia perdebatan,pesan rakan yang lain,jangan terikut sangat dengan budaya bengkok yang wujud dalam dunia ini.Di kampus juga tak kurang hebatnya budaya ini.Bahkan saya punya kawan yang sudah lama berkecimpung dalam bidang bengkok membengkok.Memang tak dinafikan,ada yang dah ditentukan,namun yang ramainya,yang sendiri menentukan,dan ramai yang sukakan,dirinya dilabel bengkok.Bengkok ini dengan kata lainnya si lembut lah.Nyah ,knot,mak dan macam macam lagi gelaran yang mereka bagi.Lepas tu mulalah dengan gelaran diva atau panggilan manja mereka.Bapak bagi nama Syah,ditukar namanya sherry.Mak bagi namanya khalil ,seronok pula dipanggil kelly.Tapi persoalannya,adakah itu tanda nya daulat,terutama bagi seorang lelaki?? Pastinya tidak.

Isu nya adalah idea dari Tun Mahathir,Ikon Minda Moden Asia ini memberi komen kepada usaha kerajaan dalam menyelesaikan isu Malaysia – Singapura.Pertemuan PM Malaysia dengan pimpinan Singapura baru baru ini banyak selesaikan isu dan konflik antara dua negara ini.Namun kata Tun,isu jambatan bengkok ini masih belum terurai kusutnya.Justeru beliau menyatakan bahawa kerajaan Malaysia perlu meneruskan pembinaan jambatan bengkok ini kerana ia adalah lambang kedaulatan negara.Daulat itu terletak apabila negara tidak dipengaruhi oleh mana mana pihak luar dan tanda kita tidak dipatung patung kan oleh pihak pihak yang sentiasa dengki dengan kemajuan Malaysia.Saya bersetuju dengan Tun.Namun saya percaya pimpinan sekarang juga sentiasa memikirkan kedaulatan negara ini yang akan terus dijaga generasi demi generasi.Sebagai rakyat kita perlu menyokong usaha yang dikira baik,menegur tindakan yang menjatuhkan maruah negara.Kalau sokong sentiasa pun tak betul jugak.Itu namanya mengipas.(huhuhu).Justeru,ayuh bersama jaga kedaulatan ini agar kita boleh terus bersama membangunkan dunia bagi menjana akhirat.

P/s: Pada yang dah bengkok ,ayuh lah kembali ke jalan yang lurus.

MBMMBI

Posted: May 30, 2010 in ABSARIA

Dasar yang sedang diusahakan oleh kerajaan demi selangkah kehadapan,dalam pembangunan insaniah para mahrean yang dicintai.Dasar Memertabatkan Bahasa Melayu,Memperkukuhkan Bahasa Inggeris baru sahaja bermula rentaknya.Antara cadangannyaialah mengimport pakar bahasa dunia ini dari tiga negara asal iaitu United Kindom,Amerika Syarikat dan satu lagi negara yang saya lupa(huhuhuh).Para pakar ini akanditempatkan di sekolah bagi memperkukuhkan Bahasa inggeris dikalangan pelajar.Sekolahnya belum ditentukan lagi.Saya kira satu langkah yang baik namun seolah olah gambaran kepada kepercayaan pada guru bahas inggeris tempatan sudah hilang.Hmm,apa agaknya kata mahasiswa Tesl n Bec Of English as a future teachers?