Cerita ni best…

Posted: March 11, 2009 in ABSARIA

Saya Mahukan Wanita Solehah

“Saya mahukan wanita solehah, bu. Saya harap bu dapat carikan saya seorang wanita solehah yang akan mendampingi hidup saya, menghirup kesusahan dan kesenangan bersama saya,” bilang saya pada ibu saya satu ketika. Masing-masing mempunyai definisi tersendiri tentang wanita solehah, saya juga tidak terlepas. Seperti itu jugalah setiap orang mempunyai definisi citarasa tersendiri tentang kecantikan. Yang pasti, lelaki mahukan wanita yang solehah yang mampu menempuh kehidupan bersama dan begitulah sebaliknya. Solehah itu bukan pada nama atau rupa, tetapi hati dan budi.

Solehah itu bukannya nampak pada mata tetapi nur dan sinarnya tersimbah di wajah. Yang solehah, pasti akan ternampak pada wajahnya lambang kesolehan. Tidakkah benar pernyataan saya?. Tidak usahlah kita susah-susah dan payah-payah mencari definisi huruf demi huruf untuk menarik perhatian. S untuk Solehah. O untuk Obama. L untuk Lembut, bukannya lembu. H untuk Hembusan Kewangian. A untuk Agama dan H untuk Hantu. Usah didefinisikan sebegitu. Ia bukanlah satu perkara yang menarik pun.

Yang jelasnya, solehah ialah satu simbolik kepada seorang wanita yang mencurahkan keimanan kepada Allah dan Rasul-Nya sepenuh hati. Perasaan keimanan itu menyeluruhi seluruh ruang hidupnya sehingga meletakkan ia dalam ruang ketaqwaan dan peribadatan yang hakiki. Tanda solehah itu ada beberapa antaranya:

1) Menjadikan Allah dan Rasul sebagai keutamaan. Antara petandanya ialah, mereka selera beribadat dan mereka tidak menghalang suami mereka daripada menjalankan gerak kerja dakwah meskipun menyempitkan ruang untuk bersama.

2) Mentaati suami dengan mengasihinya segenap perasaan, menasihatinya jika tersilap dengan penuh kebijaksanaan, mendokong suaminya serta sentiasa memberikan motivasi selain mengingati perkara-perkara penting dalam kehidupan suaminya seperti tarikh lahir.

3) Menjadikan gerak kerja membawa Islam sebagai resepi kejayaan rumah tangga.
4) Meletakkan nawaitu untuk melahirkan anak yang bakal menyibukkan diri dengan amal Islami. Disebabkan itulah pemimpin Palestin menyebut, “Kekuatan kami ialah rahim-rahim isteri kami”.

“Macam mana kamu nak orang solehah sedangkan kamu kerja pun tak ada. Ada ke orang nak kat kamu yang kerja takde ni?” tanya ibu, sinis sekali. Saya terpukul dan membantutkan hujjah saya buat seketika. Namun hanya seketika. Saya menerawang berfikir. Ibu seorang kakitangan kerajaan. Mungkin sejak saya dalam kandungan lagi ibu berpesan sambil mengusap perut, “Ngah, bila besar nanti, kena kerja kerajaan”. Aduh, berat sekali untuk berdepan dengan kehendak ibu yang mendesak sebegitu. “Nanti tok Qadhi tanya kerja apa, ha..nak kahwin macam mana?” Begitulah bilang ibu.

Saya mencari-cari. Mengintai-intai mana-mana muslimat yang kuat. Ada yang mahukan suami yang pandai buat roti canai. Ada yang mahu suami yang kerja tetap. Ada yang mahu menurut kehendak ibu bapa sahaja. Ada yang mahu senegeri. Ada yang mahu sebaya, tidak kurang juga yang mahukan yang lebih tua. Ada yang mahu suami yang prihatin dan mengambil berat. Ada yang mahukan keromantikan. “Ada tak yang mahu orang yang tidak bekerja dengan kerajaan macam ana?” tanya saya kepada seorang sahabat akhawat satu ketika. “Jadi, ustaz kerja apa? Takkan nak bagi dia makan pasir?” Tanya balik akhawat tersebut. Ish, banyak songeh betul. Orang tanya, bukan nak jawab. Dipukulnya pula saya dengan persoalan itu. Aduh, peritnya. “Ustazah, ana meniaga,” balas ana balik. “Ustaz meniaga apa? Miskin je nampak,” Ish, budak ni. Memang nak kena. Aku luku sekali baru tahu. Kata saya dalam hati. “Awat ustazah banyak sangat tanya ni ? Ke ustazah yang nak kat ana ?” Saya bagi buah kilas sekali. Terus dia terdiam dan, dot, dot, doooot. Fuh, malu la tu. Gerutu hati saya. Saya berniaga dengan Allah. Biarlah Allah yang membalas segala usaha saya.

Saya tidak gemar bekerja dengan manusia yang banyak protokolnya. Saya bukan semacam ibu. Malah saya berbeza dengan kakak Sarah yang rajin bekerja. Adik-adik saya sinis berkata, “Ada orang tu, dapat kerja tapi tolak, kuikui,”. Apapun, saya masih mengembara mencari wanita solehah. Yang sanggup menghirup kesusahan bersama saya, terbang mencari ampunan Illahi melalui gerak kerja Islam. Ahhh..saya mahukan wanita solehah, tolonglah! Kenapa saya mahukan wanita solehah? Kerana saya mahukan hidup saya bahagia. Saya tidak pentingkan yang romantik kerana cukuplah saya yang romantik. Saya tidak mahukan yang kaya-raya kerana saya sudah terbiasa dengan kesusahan. Saya hanya mahukan Solehah. Ops.. maaf tersilap. Bukan saya mahukan Solehah tetapi mahukan yang solehah.

“Ustaz Mi, bagaimana caranya mahu mendapatkan wanita solehah. Saya ingin menjadikannya teman berbicara tentang ilmu, teman seperibadatan, teman yang berkongsi perasaan dan permasalahan. Bagaimana caranya Ustaz Mi?” tanya saya kepada sahabat saya Azmi satu ketika. Walhal, Azmi sendiri teraba-raba mencari wanita solehah. “Enta ni Dzul. Enta nak orang solehah, tapi enta pula entah apa-apa. Macam mana enta nak orang solehah kalau macam ni?” Aduh, saya terpukul sehingga kelebam-lebaman dibuatnya.

http://www.ratubalqiskeai.blogspot.com/

Advertisements
Comments
  1. nuyu says:

    saya nak jadi wanita solehah..
    hehe..insyaallah 😉

  2. hadir demi ilahi says:

    slm..sesungguhnya tiada la yg sempurna di dunia ini..
    “jgn cari wanita solehah kerana belum tentu dia solehah setelah kau mengenalinya..jadilah lelaki soleh kerana kau tetap akan soleh dan akan menjadikan wanita itu solehah”

    sesekali jengahla kebelakang..sesungguhnya..ada kenangan indah yang terselit dan tercatit disetiap helaian hidupmu..meskipun sudah 25 helaian kini penuh dengan cerita indah dan gelak ketawa..tapi.. helaian yg terkoyak itu..banyak mengajarmu erti kehdupan,membimbingnu dipuncak kini.. jasa yg tak terlihat,bakti yg tak dipandang..

    silap ler istilah jgn pandang belakang tu..huhu

    bagaimanakah merasa bangga..dengan dunia yg sementara… suka tol opick..dengarla..pasti insaf..( bila waktu akan berakhir)

  3. anom comelz says:

    emmm..best2..nnt anom cr kn ek 1 wanita solehah utk abg. heheeee…
    xpn abg cr sndri pown xpe..kt kusza kn rmai calon ustazah..
    bhgia idop abg dunia n akhirat…
    aminnnnnnnnnnn
    =p

  4. shanadz says:

    Salam alaik…
    Ehem2…saya mahukan suami sOleh…
    Boleh x camtu??
    Stiap org ade kelebihan dan kekurangannya…
    usah khuatir…
    Slagi ianya berlandaskan syarak…
    Janji Allah itu pasti…
    Bak kate Fahri kepade Aisyah dlm ayat2 cinta…
    ” JODOH ITU RAHSIA ALLAH… “

  5. fairus_fairuz says:

    salam..
    setiap yg Allah tkdirkan kepada kita adaalh yg terbaik buat kite
    sekalipn ia nya kdg kala sgt perit untk diterima…bersyukur di atas setiap kurniaan NYA.
    semoga awk bertemu dgn wanita solehah ye….AMIN.

  6. hanan says:

    setuju dengan pendapat ‘hadir demi ilahi’
    mencari wanita yang solehah tika ini memang sukar…
    mencari lelaki yang soleh pun sama sukarnya…
    apa yang penting…setiap jodoh yang ditentukan Allah mempunyai hikmahnya yang tersendiri..
    hargailah setiap apa yang kita miliki…kerana ia hanya pinjaman untuk seketika..

  7. jangs says:

    salam..abg..huhu..smoga mendapat isteri yg solehah..cepat2 skit kahwin..dapat kerja bina istana bahagia…satu jer ciri perempuan abg kena cari..yang setia….yang cintakan ALLAH..Rasul..ibu ayah..dan setia pada suami..

  8. aisyah says:

    wut a nice story..i like it..=) i hope that i’ll get ‘suami soleh’..amin..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s