Dia yang lebih tahu,apa yang kita perlu…

Posted: July 15, 2008 in ABSARIA

Salam buddies..malam ni layan internet di NR Cafe dekat airport Terengganu.Suasana yang agak romantik membantu mengalunkan gegendang hati yang bergelora.Agak banyak perkara yang berlaku…suka duka,mengajar erti kehidupan.Biar saya ceritakan bermula dengan Confference child di primula resort baru baru ni.Alhamdulillah,berakhir dengan jayanya.Apa yang suka saya kongsikan dengan kalian,perihal orang dewasa(means yang lebih dewasa dari saya lah,huhuhu),rupanya tak semanis disangka.Mungkin di peringkat umur seusia saya(baru 24 tahun) memang sudah ada bahang2 nya,namun bila melihat corak kehidupan senior2,hmmm,nampaknya diri ini perlu bersedia dengan hati yang lebih cekal dan tabah.Dalam confference ni ,banyak nilai kehidupan yang dapat saya belajar;kejujuran,keyakinan,kepercayaan dan keikhlasan.Itu antara yang perlu setiap insan ada.Walaubagaimana pun,’Thats life'(ungkapan klise my dean).Hidup mesti diteruskan.Walaupun pahit,perlu diteruskan.Perkara yang kedua ingin saya kongsikan ialah,berkenaan dengan dunia dan jiwa saya,iaitu dunia orator,saya dalam persiapan untuk ke debat alam sekitar di sabah,25hb ini.Juga sedang menyiapkan teks pidato sempena pidato kemerdekaan.Temanya ‘Minda merdeka menjana kecemerlangan negara’.Alhamdullilah,ini segalanya akan menjadi tempat untuk saya melatih diri disamping mencari dan memahat sejarah hidup.Namun langit tak selamanya cerah,hidup tak selalunya indah.Saya telah diuji dengan suatu cabaran yang agak kuat.Apabila kita sudah meletakkan segalanya pada seseorang,tetapi kemudiannya,orang tersebut berpaling tadah,maka itulah kesakitan yang amat perit.Itulah yang sedang saya alami.Pernah saya terbaca satu analogi berkenaan dengan perkara ini,katanya,Ianya umpama kita memberi sebatang pen kepada seseorang yang kita sayang,tetapi kemudiannya orang yang kita sayang itu menulis maki hamun dan caci nista kepada anda.Hmmm,sekali lagi,’Thats life’…Saya harus telan dan teruskan kehidupan,Saya perlu faham,tuhan tak berikan semua yang saya nak,tapi Dia berikan semua yang saya perlukan.Maka saya akan menjadi lebih kuat dan tabah untuk tempuhi hidup. Buat masa ini,kuliah terus berjalan seperti biasa,dan semestinya sudah menjadi tanggungjawab untuk menjalani kehidupan sebagai seorang mahasiswa.Oklah,sekian sahaj.Doakan kecemerlangan saya dan anda sekalian.

Leave a Reply

